5 βότανα σε ηρεμούν και ανταγωνίζονται τα φάρμακα!




gkiourda note votna

Tα θεραπευτικά βότανα έχουν παίξει ρόλο, τόσο σε παραδοσιακές, όσο και σε μη παραδοσιακές μορφές φαρμάκων, που χρονολογούνται τουλάχιστον 5000 χρόνια πριν. Έχουν χρησιμοποιηθεί από γιατρούς και θεραπευτές διαφόρων πολιτισμών σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, για να καταπραΰνουν το νευρικό σύστημα και να προστατεύσουν το σώμα από το στρες και το άγχος.. Είτε έχεις κάποια αγχώδη διαταραχή, είτε μόνο φευγαλέες στιγμές πίεσης, μπορείς να επωφεληθείς από κάποια βότανα, που είτε λαμβάνονται ως συμπλήρωμα, είτε καταναλώνονται σαν αφέψημα, είτε χρησιμοποιούνται στην αρωματοθεραπεία.
#Λεβάντα
H λεβάντα είναι γνωστή για το όμορφο άρωμά της και έχει χρησιμοποιηθεί ως φάρμακο για μία σειρά ασθενειών, από την αϋπνία και την κόπωση έως την κατάθλιψη και το άγχος. Το όνομα λεβάντα προέρχεται από τη Λατινική ρίζα λεβαρών, που σημαίνει «να πλένεστε» και έγινε γνωστή από τη χρήση της στα λουτρά, ως συστατικό των σαπουνιών και των σαμπουάν, που συνέβαλαν στον καθαρισμό του σώματος και του πνεύματος. Σε μια διπλή τυφλή μελέτη του 2010, η λεβάντα αποδείχθηκε ότι μειώνει τα συμπτώματα του άγχους σε άτομα με γενικευμένη διαταραχή άγχους (GAD), τόσο αποτελεσματικά όσο η λοραζεπάμη.
Επιπρόσθετη μελέτη, στην οποία έγινε σύγκριση σε συνταγογραφούμενα ηρεμιστικά με κάψουλες λαδιού λεβάντας από το στόμα, έδειξε ότι λειτούργησε εξίσου καλά για την ανακούφιση από τη γενικευμένη αγχώδη διαταραχή, αλλά χωρίς τις παρενέργειες και τον κίνδυνο εθισμού. Η λεβάντα έχει πολλές βοτανικές ονομασίες και η κάθε μία έχει άλλες ευεργετικές ιδιότητες: η αγχολυτική είναι η Lavandula angustifolia.

Προσοχή: Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γυναίκες, που χρησιμοποιούν έλαιο λεβάντας σε σκευάσματα, τα οποία εφαρμόζονται στο σώμα ή πίνουν κάψουλες λεβάντας, ότι η λεβάντα έχει ισχυρή φυτοοιστρογονική δράση. Το γεγονός αυτό μπορεί να διαφοροποιήσει την εύθραυστη ορμονική ισορροπία της εμμηνοπαυσιακής γυναίκας (δηλ να χειροτερέψει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης), ή να διεγείρει οιστρογονικούς υποδοχείς, όπως του στήθους, δημιουργώντας ανησυχία για πιθανή εμφάνιση ορμονοεξαρτώμενων κακοηθειών σε γυναίκες με οικογενειακό ιστορικό.
#Πασσιφλόρα
Oι ιθαγενείς Αμερικανοί είναι οι πρώτοι, που γνώριζαν να χρησιμοποιούν την πασσιφλόρα (Passiflora ή «maypop») για ιατρικούς σκοπούς. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά κυρίως για τη θεραπεία της διαρκούς ανησυχίας ή της υστερίας, και οι άποικοι σε ολόκληρη την Αμερική την καθιέρωσαν ως ηρεμιστικό.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η πασσιφλόρα λειτουργεί, αυξάνοντας τα επίπεδα γ-αμινοβουτυρικού οξέος (GABA) στον εγκέφαλο, το οποίο μειώνει τη δραστηριότητα ορισμένων κυττάρων του εγκεφάλου και σε κάνει να αισθάνεσαι πιο χαλαρά. Σε μία μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics, η πασσιφλόρα ήταν τόσο αποτελεσματική, όσο το φάρμακο oxazepan για τη θεραπεία σε άτομα με γενικευμένη διαταραχή άγχους (GAD).. Ενώ δεν λειτούργησε τόσο γρήγορα όσο η βρωμαζεπάμη, ωστόσο παράγει λιγότερη βλάβη από ό, τι το φάρμακο. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι οι ασθενείς, που έλαβαν πασσιφλόρα πριν από χειρουργική επέμβαση, είχαν λιγότερο άγχος από αυτούς, που έλαβαν placebo, ωστόσο είχαν πολύ γρήγορη ανάνηψη. Η αγχολυτική δράση της φαίνεται να οφείλεται στην υψηλή περιεκτικότητα της σε φλαβονοειδή.
#Μελισσόχορτο ή βάλσαμο λεμονιού
Το μελισσόχορτο (Melissa officinalis) είναι μέλος της οικογένειας της μέντας και είχε χρησιμοποιηθεί το μεσαίωνα για να καταπολεμήσει το άγχος και να βελτιώσει τον ύπνο και την πέψη. Χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με άλλα βότανα και μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να είναι αποτελεσματικό ηρεμιστικό, καταπραϋντικό από το άγχος και σημαντικό βοήθημα για τον ύπνο. Σε μια διπλή τυφλή μελέτη με placebo, 18 υγιείς εθελοντές έλαβαν δύο χωριστές δόσεις ενός τυποποιημένου εκχυλίσματος μελισσόχορτου (300 mg και 600 mg) ή placebo για επτά ημέρες. Η δόση των 600 mg μελισσόχορτου αύξησε τη διάθεση, την ηρεμία και την εγρήγορση. Όταν οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν τις παστίλιες, επέδειξαν αξιοσημείωτη αύξηση στις δραστηριότητες κύματος άλφα, που σχετίζονται με τη χαλάρωση.
Προσοχή: Αντενδείκνυται αυστηρά σε όσους πάσχουν από υπερθυρεοειδισμό και τη νόσο Graves.
Είναι εξαιρετικά ευεργετικό στη μεθερπητική νευραλγία και συγκρατεί την εκδήλωση του ιού του έρπητα στο σώμα. Συνεπώς, έχει ισχυρές ιδιότητες έναντι των ιών.
#Βαλεριάνα
Η βαλεριάνα (Valeriana officinalis) έχει χρησιμοποιηθεί από τον δεύτερο αιώνα για να θεραπεύσει την αϋπνία και το άγχος, ωστόσο έγινε δημοφιλής στην Ευρώπη κατά τον 17ο αιώνα. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι, όπως και τα άλλα ηρεμιστικά βότανα, η βαλεριάνα αυξάνει την ποσότητα γ- αμινοβουτυρικού οξέος (GABA) στον εγκέφαλο, όπως με φάρμακα, όπως το alprazolam και το diazepam, που χαλαρώνουν. Οι μελέτες σχετικά με τη Βαλεριάνα ως βοήθημα ύπνου είναι ασαφείς. Ωστόσο, σε τυχαιοποιημένη, διπλή τυφλή μελέτη, οι 75 συμμετέχοντες με τεκμηριωμένη αϋπνία έλαβαν είτε 600 mg εκχυλίσματος βαλεριάνας, είτε άλλο σκεύασμα.. Εκείνοι, που πήραν Βαλεριάνα, είχαν την ίδια βελτίωση στον ύπνο, αλλά με λιγότερες παρενέργειες συγκριτικά με την ομάδα, η οποία πήρε oxazepam. Το θετικό με τη χρήση της βαλεριάνας είναι ότι ακόμα και η παρατεταμένη χρήση δεν επιφέρει την εξάρτηση, που έχει μια χημική αγχολυτική φαρμακευτική αγωγή, για αυτό χρησιμοποιείται ευρέως ακόμα και για άλλα συμπτώματα του άγχους, όπως η αϋπνία ή η σπαστική κολίτιδα.
Προσοχή: Δεν συνίσταται παρατεταμένη χρήση της βαλεριάνας, γιατί έχει ηπατοτοξική δράση και επομένως δεν μπορεί να λαμβάνεται από ανθρώπους, που κάνουν ήδη φαρμακευτική αγωγή για άλλο νόσημα, για μεγαλύτερο διάστημα των 3 μηνών.
#Λυκίσκος
Ο Λυκίσκος ( Humulus Lupulus) πήρε το όνομά του από τα λατινικά και σημαίνει μικρός λύκος.. Οι ζυθοποιοί τον 11 αιώνα θεωρούσαν ότι ο λυκίσκος και η μπύρα συμβάλλουν κατά της μελαγχολικής διάθεσης. Χρησιμοποιείται κυρίως για την αντιμετώπιση διαταραχών του νευρικού και του πεπτικού συστήματος. ΄Εχει αντιοβιοτική δράση, δρά κατά της αϋπνίας και είναι σπουδαίο καταπραϋντικό και διουρητικό. Περιέχει πληθώρα ενεργών συστατικών, όπως αιθέρια έλαια, ταννίνες, φλαβονοειδή, ρητίνη και διάφορα αμινοξέα. Από τους ειδικούς θεωρείται αποτελεσματικός στην καταπολέμηση του στρες, στην νευρικότητα, στη κατάθλιψη, στο σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής. Μελέτες δείχνουν πως η αποτελεσματική του δράση κατά της γενικής έντασης οφείλεται στην επίδραση τόσο στο κεντρικό νευρικό σύστημα, όσο και στη χαλάρωση μυών.
Οι πληροφορίες που αναφέρονται στο παρόν άρθρο για τις ευεργετικές ιδιότητες των βοτάνων είναι για την ενημέρωσή σας και δεν υποκαθιστούν την ιατρική επιστήμη. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.
Επιμέλεια Κειμένου:
Άννα Μαρίας Παπίρη
Επιστημονικοί συνεργάτες
Εμμανουέλα Φωτεινού, Βιολόγος Κλινική Βιοχημικός
Χριστίνα Γκιούρδα, Φαρμακοποιός

Πηγή: lifeguide.gr