6 συμβουλές για να κοιμηθεί το παιδί




Αν η ώρα του ύπνου έχει φτάσει να αποτελεί ατέρμονη μάχη κάθε βράδυ ή αν ο ύπνος του διακόπτεται τώρα που άλλαξε κρεβάτι, απέκτησε αδερφάκι ή έβγαλε την πάνα, δοκιμάστε κάποιες από τις παρακάτω συμβουλές που υπόσχονται να σας χαρίσουν ήσυχες νύχτες χωρίς διακοπές –και πείτε μας, στο τέλος του κειμένου, πώς καταφέρατε εσείς να κάνετε το παιδί σας να κοιμάται όλη νύχτα!

6 συμβουλές για να κοιμηθεί το παιδί

 

Κάντε πρόγραμμα (και τηρείτε το πιστά)

Μήπως, καθώς το παιδί σας μεγαλώνει, έχετε ξεφύγει λίγο από το καθιερωμένο πρόγραμμα ύπνου; Τα παιδιά χρειάζονται τη συνέπεια στην καθημερινότητά τους, γιατί τους κάνει να νιώθουν ασφάλεια και ανταποκρίνονται σε αυτήν εξαιρετικά –αρκεί εξίσου συνεπείς να είναι και οι γονείς. Έτσι, περίπου την ίδια ώρα κάθε βράδυ, κάντε το παιδί μπάνιο, δώστε του να φάει, διαβάστε μαζί, κάντε αγκαλιές και ό,τι άλλο το βοηθά να χαλαρώσει. Έτσι, ο εγκέφαλός του κάθε βράδυ θα δίνει σήμα στο σώμα ότι «τώρα ήρθε η ώρα για ύπνο». Φυσικά, καθώς μεγαλώνει το παιδί οι προ-ύπνου «δραστηριότητες» μπορεί να αλλάζουν: Το διάβασμα μπορεί να διαρκεί περισσότερο, το μπάνιο λιγότερο. Η λογική, όμως, του προγράμματος παραμένει ίδια.

Βασικό στοιχείο η άνεση

Ο ύπνος του παιδιού μπορεί να διακόπτεται αν αυτό ζεσταίνεται ή κρυώνει. Ντύστε το, λοιπόν, σε «στρώματα» ρούχων, π.χ. με ένα ρούχο παραπάνω από αυτό που εσείς κανονικά θα φορούσατε, για να μην κρυώνει αν μείνει ξεσκέπαστο.
Επίσης, φροντίστε το δωμάτιο του παιδιού να έχει ευχάριστη ατμόσφαιρα. Βάλτε φως με dimmer αν δεν θέλει να είναι όλα σκοτεινά και τοποθετήστε μία συσκευή λευκού ήχου για να απομακρύνει οποιονδήποτε εξωτερικό θόρυβο.

Παρόλο που τα ζεστά σκεπάσματα και τα αρκουδάκια σας φαίνονται όμορφα για το κρεβάτι, μπορεί να ζεσταίνουν το παιδί υπερβολικά, ενώ μπορεί το χνούδι τους να μην είναι ασφαλές. Αποφύγετε, επίσης, τα βαριά μαξιλάρια και τα πολύ μεγάλα αρκουδάκια, καθώς μπορεί να είναι ασφυκτικά για το παιδί και κρατήστε μακριά τα παιχνίδια με μπαταρίες, γιατί αν αυτές «τρέξουν» το περιεχόμενό τους είναι τοξικό.

Το πάσο του κρεβατιού

Αν το παιδί σας σηκώνεται τακτικά από το κρεβάτι, ενώ έχει ξαπλώσει για να κοιμηθεί (για να πιει νερό, για μία ακόμα αγκαλίτσα, για μία ακόμα ή μία λιγότερη κουβέρτα), δώστε του ένα «πάσο». Αυτό μπορεί να είναι μία παλιά πιστωτική κάρτα ή οποιαδήποτε άλλη κάρτα, το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί μόνο μία φορά, αν θέλει να σηκωθεί από το κρεβάτι. Το πιθανότερο είναι ότι θα φυλά το πάσο για να το χρησιμοποιήσει αυτή τη μία φορά που πραγματικά θα χρειάζεται κάτι.

Σύστημα ανταπόδοσης

Η υπόσχεση μιας επιβράβευσης ή ενός «δώρου» μπορεί να κάνει θαύματα. Αφήστε το παιδί να επιλέξει μόνο του κάτι λογικό ως επιβράβευση (π.χ. να δει μία συγκεκριμένη ταινία) και αν πάει για ύπνο ήσυχα κάθε βράδυ της εβδομάδας, θα του επιτρέψετε να τη δει το σαββατοκύριακο.

Επιτρέποντάς του να επιλέξει μόνο του το «δώρο» του κάνει το παιδί να νιώθει ότι έχει τον έλεγχο και ότι η γνώμη του μετράει. Επίσης, εξασφαλίζει ότι θα ζητήσει κάτι που πραγματικά θέλει και έτσι θα πεισμώσει περισσότερο για να το αποκτήσει.

Αφήστε το να χαλαρώσει

Τα παιδιά όλων των ηλικιών επωφελούνται από τον χρόνο που έχουν για να χαλαρώσουν μέχρι να πάνε για ύπνο και αντί να χαλαρώσουν βρίσκουν ευκαιρία να παίξουν με τους γονείς, τα πιάνει υπερένταση και δε λένε να ησυχάσουν, με αποτέλεσμα να τους είναι αδύνατο μετά να κοιμηθούν.

Αποφύγετε, λοιπόν, οποιαδήποτε διεγερτική δραστηριότητα πριν τον ύπνο. Μην τους δίνετε παιχνίδια που μπορεί να τα ξεσηκώσουν (π.χ. που κάνουν φασαρία ή παίζουν μουσική) και μην τα «παίζετε» και εσείς εκείνη την ώρα.

Ο χρόνος που χρειάζεται το παιδί για να χαλαρώσει πριν κοιμηθεί εξαρτάται από την ηλικία και την ιδιοσυγκρασία του. Μάθετε να αναγνωρίζετε σημάδια που δείχνουν ότι το παιδί κουράστηκε, πριν φτάσει στην υπερένταση.

Μάθετε τις ανάγκες του

Τέλος, παρατηρήστε πόσο ύπνο πραγματικά χρειάζεται το παιδί. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής έχει δημιουργήσει έναν πίνακα συνιστώμενου ύπνου ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Σύμφωνα με αυτόν, τα παιδιά ηλικίας από 1 έως 3 ετών χρειάζονται περίπου 10 με 13 ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Ο Εθνικός Οργανισμός Ύπνου της Αμερικής συστήνει παιδιά αυτής της ηλικίας να κοιμούνται 12 με 14 ώρες μέσα σε ένα 24ωρο. Για παιδιά 3 έως 5 ετών οι συνιστώμενες ώρες ύπνου είναι 11-13, μαζί με τον μεσημεριανό ύπνο. Τέλος, τα περισσότερα παιδιά άνω των 5 ετών δεν χρειάζονται μεσημεριανό ύπνο.

Οι ειδικοί συνιστούν να παρατηρείτε αν και πότε είναι κουρασμένο το παιδί μέσα στη μέρα, π.χ. είναι σε εγρήγορση, μπορεί να συγκεντρωθεί ή τρίβει τα μάτια του; Ξυπνά από μόνο του το πρωί ή πρέπει να το σηκώσετε με το ζόρι από το κρεβάτι; Με αυτές τις ενδείξεις ως «οδηγό» θα μπορέσετε να καταλάβετε αν το παιδί σας κοιμάται καλά ή αν πρέπει να ρυθμίσετε διαφορετικά το πρόγραμμα ύπνου του.

Πηγή: mama365.gr