Μικροβίωμα εντέρου: Πώς αναπτύσσεται από τη στιγμή που γεννιέσαι




Μικροβίωμα εντέρου: Το ακους παντού και υπάρχει καλός λόγος. Τα δισεκατομμύρια  βακτήρια που ζουν στο σώμα σου επηρεάζουν τη ζωή σου με απίστευτους τρόπους. Μάθε πως θα δουλεύουν υπέρ σου.

Περίπου 100 τρισεκατομμύρια βακτήρια συμβιώνουν μαζί σου, τρώνε ό,τι τρως, μεγαλώνουν και ωριμάζουν όπως ακριβώς κι εσύ. Το μυστικό για να κερδίσεις όσο περισσότερα μπορείς από αυτή την αναγκαστική συμβίωση;

 

Φρόντισέ τα και θα νιώσεις τη διαφορά στο σώμα, στην ενεργητικότητα και τη διάθεσή σου! Είναι στ’ αλήθεια μερικά βακτήρια τόσο σημαντικά; Επιστήμονες που ασχολούνται με το θέμα ισχυρίζονται πως τα μικρόβια θα μπορούσαν να επηρεάζουν την υγεία μας όπως ακριβώς τα γονίδιά μας.

«Έχω την αίσθηση πως στα επόμενα 30 χρόνια θα γνωρίζουμε τόσο καλά το μικροβίωμα εντέρου –ειδικά για το ποια ακριβώς βακτήρια είναι αυτά που μας κρατούν υγιείς– που θα μπορούμε να δημιουργήσουμε πολύ εξειδικευμένες θεραπείες για ασθενείς και ίσως ακόμα να μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε και για την πρόληψη ασθενειών» σχολιάζει ο Sarkis K. Mazmanian, PhD, καθηγητής Μικροβιολογίας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας.

Πώς μεγαλώνει το μικροβίωμα μαζί σου

Μόλις γεννήθηκες!

Περνώντας από το κανάλι του κόλπου, αν η μαμά σου σε γέννησε φυσιολογικά, έρχεσαι σε επαφή με διάφορα βακτήρια. Αν, πάλι, έχεις γεννηθεί με καισαρική, στατιστικά στην αρχή της ζωής σου έχεις μικρότερη ποικιλία βακτηρίων. Ένα νέο πεδίο έρευνας είναι κατά
πόσο θα μπορούσαν να ωφεληθούν τα νεογέννητα που γεννιούνται με καισαρική, αν ο γιατροί μεταφέρουν στο δέρμα τους επίχρισμα από τα κολπικά υγρά της μητέρας τους.
Ίσως αυτός είναι ο λόγος που τα μωρά που έχουν γεννηθεί με καισαρική τείνουν να είναι πιο
επιρρεπή σε άσθμα και άλλες αλλεργίες.

 

«Το μικροβίωμά σου είναι σαν ένα τροπικό δάσος» εξηγεί η Vanessa Leone, PhD, ερευνήτρια
μικροβιώματος στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου. «Τόσο τα “καλά” όσο και τα “κακά”
βακτήρια είναι σαν τα φυτά και τα ζώα που διατηρούν ισορροπημένο το οικοσύστημα
και, παρότι τα καλά βοηθούν το δάσος να ευημερεί, ακόμα και τα κακά βρίσκονται εκεί για ένα λόγο και είναι απαραίτητα. Δημιουργούν πρόβλημα μόνο όταν υπάρξει κάποια αλλαγή, π.χ. στη διατροφή σου, που θα τους επιτρέψει να πολλαπλασιαστούν σε τέτοιο βαθμό ώστε να γίνουν τοξικά».

Πίνεις τα πρώτα σου γεύματα

Τόσο για τα βακτήρια όσο και για σένα, όσο περισσότερη είναι η επαφή με τη μαμά
τόσο το καλύτερο! Τα μικρόβια στο μητρικό γάλα συμβάλλουν στη διαφοροποίηση
των βακτηρίων του μωρού, ενώ το γάλα σε σκόνη δεν έχει την ίδια επίδραση.

Σε φιλάνε και σε παίρνουν αγκαλιά

Η επαφή δέρμα με δέρμα με τους γονείς σου βοηθά πάρα πολύ τον αποικισμό του μικροβιώματός σου, γι’ αυτό και σ’ αυτή τη φάση τα βακτήριά σου έχουν μεγάλη
αλληλεπικάλυψη με τα δικά τους αλλά και με τα βακτήρια άλλων ανθρώπων που σε
φροντίζουν.

 

Αρρωσταίνεις

Τα βακτήρια του εντέρου σου παίζουν ζωτικό ρόλο στο να «διδάξουν» το ανοσοποιητικό σου σύστημα για το ποιους εισβολείς πρέπει να πολεμήσει και σε ποιους να επιτρέψει να
μείνουν. Οπότε, κάθε φορά που κολλάς κάτι το σώμα σου μαθαίνει πότε πρέπει να αντιδράσει και πότε όχι.

Γνωρίζεις το ζωάκι της οικογένειας

Πολλά από τα μικρόβια στο σάλιο του κουταβιού σου διαφοροποιούν στην πραγματικότητα το μικροβίωμά σου. (Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει έρευνα για άλλα οικόσιτα ζώα.) Μάλιστα, έρευνες δείχνουν πως τα βακτήρια στο σάλιο του σκύλου μπορεί τελικά να σε προστατεύουν από το άσθμα.

Αρχίζεις να τρως στερεές τροφές

Τα πολτοποιημένα φρούτα και λαχανικά που σου δίνει η μαμά και ο μπαμπάς φτάνουν στο
μικροσκοπικό έντερό σου και, εκτός από σένα, θρέφουν και τα «καλά» βακτήρια που ζουν
εκεί. Οι μπουκιές που έκλεψες από το παγωτό της γιαγιάς; Επιτρέπουν σε «κακά» βακτήρια να μεγαλώσουν στο έντερό σου – κυρίως εξαιτίας της ζάχαρης που περιέχει.

 

Η ζάχαρη δε σου κάνει καλό, κάποια φυσικά σάκχαρα όμως βοηθούν τον εποικισμό του
εντέρου. Πρόσθεσε στη διατροφή σου τροφές πλούσιες σε ινουλίνη, όπως σκόρδο, κρεμμύδι,
αγκινάρα, πράσο και σικορέ. Η ινουλίνη είναι φυσικό σάκχαρο που λειτουργεί σαν καύσιμο
για τα μικρόβια του εντέρου.

Καταλαβαίνεις τώρα γιατί δεν πρέπει να «ζητάς» από το γιατρό να σου δώσει αντιβίωση κάθε φορά που αρρωσταίνεις. Πέρα από το μακροπρόθεσμο κακό που μπορεί να κάνεις στα βακτήριά σου, να θυμάσαι πως η αντιβίωση δεν καταπολεμά τους ιούς. Εάν χρειαστεί να πάρεις αντιβίωση, συμπλήρωσέ τη με ένα προβιοτικό σκεύασμα που θα προστατέψει τα βακτήρια του εντέρου και θα αποτρέψει τις εντερικές διαταραχές που μπορεί να προκαλέσει το φάρμακο.

Παίρνεις για πρώτη φορά αντιβιοτικό

Παρότι το φάρμακο θα σε βοηθήσει να ξεφορτωθείς τα μικρόβια που σου προκάλεσαν την ωτίτιδα, θα εξολοθρεύσουν παράλληλα και κάποια από τα «καλά» σου βακτήρια. Κάθε φορά
που θα τρως ένα φρούτο, οι φυτικές ίνες θα βοηθήσουν τα βακτήρια αυτά να πολλαπλασιαστούν ξανά.

 

Παίρνεις ξανά αντιβιοτικό και μετά ξανά και μετά ξανά

Εάν είσαι όπως τα περισσότερα παιδιά στο δυτικό κόσμο, θα έχεις πάρει 3 δόσεις
αντιβίωσης πριν τα δεύτερα γενέθλιά σου και 17 πριν γίνεις 20 ετών! Κάθε φορά
που παίρνεις αντιβίωση εξολοθρεύονται «καλά» βακτήρια που ίσως είναι δύσκολο
να αναπληρωθούν. Τα βακτήρια στο έντερo είναι σαν διπλωματικό σώμα τoυ ΟΗΕ.
Κάθε είδος βακτηρίου προσπαθεί να ρυθμίσει έναν τομέα του εσωτερικού σου κόσμου.
Για να λειτουργεί σωστά ο οργανισμός, χρειάζεσαι… διπλωμάτες από πολλά κράτη

Έχεις γενέθλια, έγινες τριών!

Χάρη στα βακτήρια που έχει εκτεθεί το δέρμα σου μέσω των ανθρώπων και των μικρών ζώων και στα βακτήρια που ζουν στο έντερό σου (κυρίως ως αποτέλεσμα των τροφών
που τρως), το μικροβίωμά σου είναι σχεδόν πλήρως ανεπτυγμένο. Ωστόσο, η ποικιλία των βακτηρίων που το αποτελούν εξαρτάται από διάφορους άλλους παράγοντες.

Γνωρίζεις το πρώτο σου αγόρι

Θυμάσαι πώς σου μετέφεραν οι γονείς σου βακτήρια όταν ήσουν μωρό; Ε, τώρα μοιράζεσαι
τα βακτήριά σου μ’ εκείνα του αγοριού σου!

 

Μπαίνεις στο πανεπιστήμιο…

…και τρέφεσαι κυρίως με έτοιμα φαγητά. Η έλλειψη τροφών με πολλές φυτικές ίνες στη διατροφή σου επιτρέπει στα «κακά» βακτήρια να αναπτυχθούν. Μπορεί αυτό να επηρεάσει την όρεξή σου και να πάρεις απότομα πολλά κιλά.

Πεινάς περισσότερο;

Μπορεί να φταίνε τα βακτήρια. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης βρήκαν
πως ένα βακτήριο, το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού, που μέχρι πρόσφατα το θεωρούσαμε «κακό», ρυθμίζει τη γρελίνη, την ορμόνη που αυξάνει την όρεξη!

Περνάς περισσότερο χρόνο έξω

Δεν είναι μόνο οι άνθρωποι και οι τροφές που επηρεάζουν το μικροβίωμά σου. Ο αέρας που αναπνέεις, το γρασίδι που παίζεις, η τσουλήθρα στην οποία απολαμβάνεις να ανεβοκατεβαίνεις ως παιδί, όλα αυξάνουν κατά εκατομμύρια τα βακτήρια στα οποία εκτίθεσαι και βοηθούν πολύ στο να αποκτήσεις την πολύτιμη ποικιλία του μικροβιώματος.

 

Μεγαλώνοντας, βάλε την άσκηση στην καθημερινότητά σου. Άνθρωποι που ασκούνται
τρεις ή περισσότερες φορές την εβδομάδα έχουν μεγαλύτερη ποικιλία εντερικής χλωρίδας
συγκριτικά με ανθρώπους που πηγαίνουν στο γυμναστήριο λιγότερο συχνά, διαπίστωσαν οι ερευνητές από το American Gut Project.

Παντρεύεσαι, κάνεις παιδιά και προσθέτεις στην οικογένειά σου ένα νέο μέλος: ένα ζωάκι!

Περισσότεροι άνθρωποι και περισσότερα ζωάκια σημαίνουν μεγαλύτερη έκθεση σε νέα
βακτήρια που τελικά θα κατοικήσουν στο σώμα σου (Ναι, τα παιδιά δε σου μεταφέρουν μόνο
ιώσεις αλλά και πολλά νέα βακτήρια που «αποκτούν» από τους φίλους και τις καθημερινές τους δραστηριότητες).

Βγαίνεις στη σύνταξη

Οι επιστήμονες δεν έχουν ακόμη ανακαλύψει τα αίτια, γενικά όμως οι μεγαλύτεροι άνθρωποι
έχουν μικρότερη ποικιλία μικροβιώματος. Αυτό σημαίνει πως όσο περνούν τα χρόνια είναι ακόμα σημαντικότερο να τρως καθημερινά ποικιλία τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες που
θα σου προσφέρουν τα πολύτιμα «καλά» βακτήρια.

Πηγή: shape.gr