Δυσκολεύεστε στον ύπνο; Αντιμετωπίστε το!




Περίπου το 30% του πληθυσμού αντιμετωπίζει περιστασιακή ή μόνιμη δυσκολία στον ύπνο, δηλαδή είτε δυσκολεύεται να κοιμηθεί, είτε ξυπνά κατά τη διάρκεια της νύχτας, είτε νωρίς το πρωί και δεν μπορεί να ξανακοιμηθεί.

Η δυσκολία αυτή μπορεί να οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως οργανικούς (π.χ. πρόβλημα υγείας, φαρμακευτική αγωγή), ψυχολογικούς (π.χ. άγχος, κατάθλιψη), περιβαλλοντικούς (π.χ. αλλαγή περιβάλλοντος, ζέστη/κρύο, θόρυβος), ή σε κάποια συμπεριφορά (π.χ. κατανάλωση καφεΐνης, αλκοόλ, κάπνισμα).
Οι συνέπειες της αϋπνίας και των άλλων διαταραχών του ύπνου συνήθως έχουν επιπτώσεις στα επίπεδα ενέργειας και κινητικότητας, στις πνευματικές λειτουργίες (όπως στη μνήμη, την προσοχή και τη συγκέντρωση) αλλά και στη λειτουργία του οργανισμού (ανοσοποιητικό, νευρικό, καρδιαγγειακό σύστημα). Επιπλέον μπορεί να έχουν σημαντικές συνέπειες στην ψυχολογία μας.
Από την άλλη, όπως προαναφέρθηκε, η ψυχολογική μας κατάσταση μπορεί να είναι η αιτία της δυσκολίας μας να κοιμηθούμε. Ένα από τα συνηθέστερα συμπτώματα ψυχικών διαταραχών, όπως του άγχους και της κατάθλιψης, είναι οι διαταραχές ύπνου. Έτσι, μερικές φορές οι διαταραχές ύπνου έπονται της ψυχικής διαταραχής – είναι η συνέπεια και όχι η αιτία.
Κάποια πράγματα που μπορεί να βοηθήσουν στη βελτίωση του ύπνου:
– Κρατήστε όσο μπορείτε σταθερές τις ώρες ύπνου, έτσι θα προγραμματίσετε το εσωτερικό σας «ρολόι» και θα μάθει ο οργανισμός σας πότε να χαλαρώνει και πότε να ξυπνάει.
– Δημιουργήστε μια ρουτίνα χαλάρωσης πριν από τον ύπνο, ξεκινώντας από ένα χαλαρωτικό μπάνιο, διαβάζοντας ένα βιβλίο ή ακούγοντας λίγη μουσική.
– Πηγαίνετε στο κρεβάτι όταν νυστάξετε, όχι απλώς όταν νιώσετε κουρασμένοι.
– Μη μείνεε στο κρεβάτι, αν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε-αν ξαπλώσετε και δεν καταφέρετε να αποκοιμηθείτε ύστερα από 20-30 λεπτά, σηκωθείτε και κάντε κάτι που θα σας χαλαρώσει.
– Μην κοιμάστε κατά τη διάρκεια της μέρας-όσο κουρασμένοι και να είσαστε, αντισταθείτε στους μεσημεριανούς και τους απογευματινούς ύπνους, καθώς θα επηρεάσουν τον νυχτερινό σας ύπνο
– Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ, καφεΐνης και νικοτίνης-και οι τρεις αυτές ουσίες είναι διεγερτικές. Παρά τη λανθασμένη εντύπωση πως ένα ποτηράκι κρασί και ένα τσιγάρο θα σας βοηθήσουν να χαλαρώσετε, αυτά επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητά σας να κοιμηθείτε.

Πηγή : Greek-Radar.gr