Συμβουλές για την καλή υγεία του προστάτη.




Συμβουλές για την καλή υγεία του προστάτη

Γιώργος Αθανασόπουλος MD, FEBU Χειρουργός Ουρολόγος – Ανδρολόγος

Τι είναι ο προστάτης; Είναι ένας αδένας μεγέθους καρυδιού που βρίσκεται ακριβώς κάτω από την ουροδόχο κύστη μεταξύ της ρίζας του πέους και του ορθού.Ο κύριος ρόλος του προστάτη είναι η παραγωγή σπερματικού υγρού, το οποίο αναμιγνύεται με τα σπερματοζωάρια για να αποτελέσουν το υγρό της εκσπερμάτισης. Ο αδένας μεγαλώνει σε μέγεθος κάτω από την επίδραση των ανδρικών ορμονών και είναι αυτή η αύξηση του μεγέθους του, που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα με την πάροδο των χρόνων. ” Τι μπορώ να κάνω για να μειώσω τον κίνδυνο για την ανάπτυξη του καρκίνου του προστάτη ; ” Αυτή είναι μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις που οι γιατροί ακούν από τους άνδρες που ανησυχούν για την υγεία του προστάτη τους . Πολλοί ελπίζουν ότι ο γιατρός θα τους δώσει ένα κατάλογο με τρόφιμα που θα τους προστατεύσει από τη νόσο . Παρά το γεγονός ότι ορισμένα τρόφιμα έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη , η απόδειξη λείπει , τουλάχιστον για την ώρα. Αποκτήστε υγιεινές διατροφικές συνήθειες Αντί να εστιάζουν σε συγκεκριμένα τρόφιμα , οι γιατροί, διαιτολόγοι και ερευνητές προβάλλουν ένα γενικότερο πρότυπο υγιεινής διατροφής – και είναι πιο εύκολο από ό,τι φαντάζεστε .

Με λίγα λόγια να τι συνιστούν οι ειδικοί :

1. Τρώτε τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα . Προτιμήστε αυτά με βαθύ,λαμπερό χρώμα .

2. Επιλέξτε ψωμί, ζυμαρικά και δημητριακά ολικής αλέσεως.

3. Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι) και των επεξεργασμένων προϊόντων όπως τα αλλαντικά . Ψάρια , πουλερικά χωρίς πέτσα , τα φασόλια (σόγιας και κοινά) και τα αυγά είναι υγιεινές πηγές πρωτεϊνών .

4. Επιλέξτε υγιεινά λίπη , όπως το ελαιόλαδο , ξηρούς καρπούς ( αμύγδαλα , καρύδια , φουντούκια ) και τα αβοκάντο . Περιορίστε τα κορεσμένα λίπη από γαλακτοκομικά και άλλα ζωικά προϊόντα . Αποφύγετε τα μερικώς υδρογονωμένα λίπη ( trans-λιπαρά οξέα ) , που βρίσκονται σε πολλά fast foods και συσκευασμένα τρόφιμα .

5. Αποφύγετε τα ζαχαρούχα ποτά, όπως τα αναψυκτικά και τυποποιημένους χυμούς φρούτων . Φάτε γλυκά ως μια περιστασιακή απόλαυση .

6. Μειώστε το αλάτι . Επιλέξτε τρόφιμα που έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο , διαβάζοντας και συγκρίνοντας τις ετικέτες των τροφίμων . Περιορίστε την κατανάλωση των κονσερβών , επεξεργασμένων και κατεψυγμένων τροφίμων .

7. Προσέξτε το μέγεθος των μερίδων . Τρώτε αργά και σταματήστε να τρώτε όταν αισθανθείτε χορτάτοι .

Αυξήστε τη σωματική σας δραστηριότητα

Εκτός από μια υγιεινή διατροφή , θα πρέπει να παραμείνετε δραστήριοι . Η τακτική άσκηση μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης κάποιων σοβαρότατων προβλημάτων όπως οι καρδιοπάθειες , τα εγκεφαλικά επεισόδια και ορισμένα είδη καρκίνου .Αν και σχετικά λίγες μελέτες έχουν αξιολογήσει άμεσα την επίδραση της άσκησης στην υγεία του προστάτη , εκείνες που έχουν γίνει έχουν καταδείξει ότι η άσκηση είναι ευεργετική.

Για παράδειγμα:

• Με βάση ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν από περισσότερους από 30.000 άνδρες της Health Professionals Follow-up Study στις Η.Π.Α , οι ερευνητές διαπίστωσαν μια αντίστροφη σχέση μεταξύ της φυσικής δραστηριότητας και των συμπτωμάτων της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη. Με απλά λόγια , οι άνδρες που ήταν σωματικά πιο δραστήριοι ήταν λιγότερο πιθανό να πάσχουν από καλοήθη υπερπλασία του προστάτη . Ακόμα και χαμηλής έως μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα , όπως το τακτικό περπάτημα με μέτριο ρυθμό, απέδωσε οφέλη .

• Χρησιμοποιώντας στοιχεία από την έρευνα Health Professionals Follow-up Study , οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση μεταξύ της στυτικής δυσλειτουργίας ( ED) και της άσκησης . Διαπίστωσαν ότι οι άνδρες που έτρεχαν για μιάμιση ώρα ή δούλευαν τρεις ώρες σε έντονη χειρωνακτική εργασία την εβδομάδα είχαν 20 % λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν ED από εκείνους που δεν ασκούνταν καθόλου . Περισσότερη σωματική δραστηριότητα παρέχει μεγαλύτερο όφελος . Είναι ενδιαφέρον ότι, ανεξάρτητα από το επίπεδο της άσκησης , οι άνδρες που ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι είχαν μεγαλύτερο κίνδυνο στυτικής δυσλειτουργίας από τους άνδρες με ένα ιδανικό δείκτη μάζας σώματος (ΒΜΙ) .

• Ιταλοί ερευνητές κατένειμαν τυχαία 231 άνδρες με χρόνια προστατίτιδα και καθιστικό τρόπο ζωής, σε ένα από τα δύο προγράμματα άσκησης επί 18 εβδομάδες: α) Πρόγραμμα αερόβιας άσκησης , το οποίο περιελάμβανε ζωηρό περπάτημα , ή β) πρόγραμμα αναερόβιας άσκησης, που περιλάμβανε ασκήσεις με βάρη , κοιλιακούς (sit-ups), και streching . Κάθε ομάδα ασκείτo τρεις φορές την εβδομάδα . Στο τέλος της δοκιμής οι άνδρες και στις δύο ομάδες αισθάνθηκαν καλύτερα, αλλά εκείνοι στην ομάδα της αερόβιας άσκησης παρουσίασαν σημαντικά μεγαλύτερη βελτίωση, στις ενοχλήσεις και τον πόνο από την προστατίτιδα , στο άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και στην ποιότητα ζωής. Μην αμελείτε τον τακτικό Ιατρικό έλεγχο Δεν μπορεί να τονιστεί αρκετά η αξία της πρόληψης. Η έγκαιρη διάγνωση του οποιουδήποτε προβλήματος του προστάτη (συμπεριλαμβανομένου και του καρκίνου) αυξάνει εκθετικά τις πιθανότητες ανταπόκρισης στην όποια θεραπευτική αγωγή ακολουθηθεί. Τι περιλαμβάνει όμως ο προληπτικός έλεγχος και πότε πρέπει να γίνεται; Άνδρες χωρίς οικογενειακό ιστορικό καρκίνου προστάτη (από συγγενείς 1ου βαθμού) και χωρίς συμπτώματα από το ουροποιητικό πρέπει να αρχίζουν τον τακτικό, ανά έτος, έλεγχο από την ηλικία των 50 ετών.

Ο έλεγχος περιλαμβάνει:

• Κλινική εξέταση με δακτυλική εξέταση του προστάτη (ΔΕΠ). Στο 18% των ασθενών με καρκίνο προστάτη (PCa) η διάγνωση μπαίνει από μια ύποπτη ΔΕΠ, άσχετα με την τιμή του PSA.

• PSA (Ειδικό Προστατικό Αντιγόνο) ορού. Είναι το χρησιμότερο «εργαλείο» για την ανίχνευση του καρκίνου του προστάτη. Η Ευρωπαϊκή Ουρολογική Εταιρεία συνιστά την λήψη μίας τιμής PSA σε άνδρες 40-45 ετών (χωρίς οικογενειακό ιστορικό PCa) και τη διαμόρφωση των μεσοδιαστημάτων της παρακολούθησης με βάση την τιμή αυτή. (Σεπτ. 2013)

• Υπερηχογράφημα ουροποιητικού. Δίνει πολύτιμες πληροφορίες για την ανατομία και την λειτουργία του ουροποιητικού.

• Ουροροομετρία (Uroflow). Είναι μια ειδική εξέταση που σε συνδυασμό με το υπερηχογράφημα μας δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα για την άρτια ή μη λειτουργία του κατώτερου ουροποιητικού και μπορεί να κατευθύνει την θεραπευτική προσέγγιση. Η φροντίδα του οργανισμού μας μαζί με τον τακτικό έλεγχο από τον Ουρολόγο εγγυώνται την καλή υγεία του προστάτη.

 

Γιώργος Αθανασόπουλος MD, FEBU

Χειρουργός Ουρολόγος – Ανδρολόγος

Καραϊσκάκη 30, Αγία Παρασκευή

Τηλ. Ιατρείου: 210 6633689