Για μέγιστη απόδοση στις εξετάσεις

healthy-diet

Της Ελίζας Τρανούδη, φαρμακοποιού.

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις ξεκίνησαν και τα παιδιά που διαγωνίζονται έχουν να διαχειριστούν την ψυχική και σωματική εξάντληση, την έλλειψη ύπνου και το άγχος της απαιτητικής αυτής περιόδου. Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο παίζει η ισορροπημένη διατροφή, που θα εφοδιάσει τον οργανισμό με ενέργεια, βιταμίνες και μέταλλα που βοηθούν την αυτοσυγκέντρωση, την πνευματική διαύγεια και τη λειτουργία της μνήμης.

Έτσι οι μαθητές θα πρέπει να φροντίζουν:

  • Να ξεκινούν την ημέρα με ένα καλό πρωινό, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά ώστε να εφοδιάζεται ο εγκέφαλός τους με ό,τι χρειάζεται για να αποδώσει όσο το δυνατόν καλύτερα.
  • Να μην παραλείπουν γεύματα. Για να λειτουργήσει σωστά ο εγκέφαλος χρειάζεται συνεχή ροή από «καύσιμα». Ο μαθητής θα πρέπει να καταναλώσει ένα γεύμα ή σνακ κάθε 3-4 ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας, αποφεύγοντας τα μεγάλα και πλούσια γεύματα, τα οποία συνήθως προκαλούν υπνηλία και μειώνουν τη συγκέντρωση.
  • Να πίνουν αρκετά υγρά κατά τη διάρκεια της ημέρας που βοηθούν στη λειτουργία του εγκεφάλου, δεδομένου ότι ακόμα κι ένα μικρό ποσοστό αφυδάτωσης μπορεί να τον επηρεάσει αρνητικά. Ως προς το είδος των υγρών, το νερό παραμένει η άριστη επιλογή.
  • Να δίνουν προτεραιότητα στα φρούτα για σνακ. Τα φρούτα αποτελούν ιδανική επιλογή για σνακ, αφού παρουσιάζουν τριπλό όφελος: παρέχουν φρουκτόζη (άμεσο «καύσιμο» του εγκεφάλου), αντιοξειδωτικά και νερό και παράλληλα καλύπτουν ικανοποιητικά την ανάγκη για γλυκό.
  • Να προτιμούν από τα γλυκίσματα, όσα παρασκευάζονται με βάση το γάλα και όσα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο, όπως τα διάφορα είδη μαύρης σοκολάτας. Η τελευταία αποτελεί ένα «ενισχυτικό» τρόφιμο κατά την περίοδο των εξετάσεων, καθώς η κατανάλωση σοκολάτας αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών, ουσιών που μας βελτιώνουν τη διάθεση κι ενισχύουν τις εγκεφαλικές λειτουργίες.

Σε περίπτωση που δεν ακολουθείται μια ισορροπημένη διατροφή ή που η τελευταία κρίνεται ανεπαρκής, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται συμπτώματα ατονίας, κακής διάθεσης και μειωμένης απόδοσης, κρίνεται απαραίτητη η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής.

Η χρησιμοποίηση ενός πολυβιταμινούχου σκευάσματος θα βοηθήσει τον εξεταζόμενο μαθητή να ανακτήσει άμεσα τις δυνάμεις του, να νιώσει ευεξία και θετική διάθεση και να ενισχύσει τη μνήμη του. Συστατικά που συνδέονται με την εγκεφαλική λειτουργία είναι οι βιταμίνες Α, C, E του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία (σίδηρος, μαγνήσιο, ψευδάργυρος). Άριστη επιλογή αποτελεί το BrainVit της Health Aid, καθώς εκτός από τα παραπάνω περιέχει συνδυασμό αμινοξέων, αντιοξειδωτικών και βοτάνων που προωθούν άμεσα τις εγκεφαλικές λειτουργίες, την ταχύτητα σκέψης, τη διαύγεια και την αυτοσυγκέντρωση.

Το κορεάτικο ginseng, γνωστό από την αρχαιότητα ως «το φυτό της ζωής», διεγείρει τις σωματικές και πνευματικές λειτουργίες, βελτιώνει την  εγρήγορση και μειώνει την κούραση και το stress, επιδρώντας θετικά στην έκκριση των ορμονών των επινεφριδίων.

Μια ταμπλέτα guarana, ενός από τα πιο άμεσα διεγερτικά της προσοχής και της μνήμης μπορεί να προσφέρει ήπια, φυσική τόνωση όταν οι αντοχές του παιδιού φαίνονται να «πέφτουν». Και το guarana, βέβαια, περιέχει καφεΐνη, όμως αυτή απελευθερώνεται σταδιακά (αντίθετα μ‘εκείνη του καφέ) και γι΄ αυτό θεωρείται λιγότερο βλαπτική, όπως επίσης θεοβρωμίνη και θεοφυλλίνη, δυο ουσίες που υπάρχουν στην σοκολάτα και βελτιώνουν άμεσα τη διάθεση.

Η rhodiola, τέλος, αποτελεί ένα άλλο αποτελεσματικό «όπλο» κατά του πνευματικού stress των εξετάσεων. Μειώνει την κούραση, κι ενισχύει σημαντικά και άμεσα τη μνήμη, την πνευματική απόδοση και την εγκεφαλική λειτουργία.

Πρέπει επίσης να φροντίσουμε να έχει ο εξεταζόμενος μαθητής επαρκή ποσοτικά και καλής ποιότητας ύπνο, και να κάνει μικρά διαλείμματα στη διάρκεια της ημέρας, που ιδανικά να συνοδεύονται από ήπια σωματική άσκηση.

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!