Γνωρίζετε τα πάντα για το αντηλιακό σας;




antilaiak2

Ένα άρθρο που επιμελήθηκε η Έφη Κυριάκου, Φαρμακοποιός.

  Ο Δείκτης SPF (Sun Protection Factor ) μετρά το επίπεδο προστασίας από τις ακτίνες UVB.Ως SPF ορίζεται ο χρόνος που χρειάζεται ένα ευαίσθητο δέρμα κάτω από τον ήλιο χωρίς  να  προκληθεί αντίδραση (ερύθημα- έγκαυμα).

  O SPF δηλδή είναι ο πολλαπλασιαστικός παράγοντας του χρόνου φυσικής αυτοπροστασίας του δέρματος. Πιο απλά, SPF 10 σημαίνει ότι αν περάσουν 10 λεπτά έκθεσης στον ήλιο, η ακτινοβολία που θα δεχτείτε  θα είναι σαν να έχετε εκτεθεί  για ένα μόνο λεπτό.

  Προστασία όμως το δέρμα μας χρειάζεται και απο την ακινοβολία UVA η οποία δεν  προκαλεί ηλιακό έγκαυμα, όμως εισχωρεί  πιο βαθειά και καταστρέφει  τον συνδετικό ιστό κάτω από  την επιδερμίδα. Η UVA προκαλεί απώλεια του τόνου του δέρματος , πρόωρη γήρανση και ρυτίδες. Νέες επιστημονικές έρευνες αποκαλύπτουν ότι υπερβολική έκθεση σε ακτινοβολία UVA συντελεί στην πρόκληση καρκίνου .

  Διαλέγουμε λοιπόν σωστά το αντηλιακό μας!  Πρέπει να προστατεύει απο UVB και από τη UVA. Πολλές εταιρίες με το δείκτη SPF αναφέρονται μόνο στη UVB ενώ για τη  UVA μπορεί να έχουν μικρότερο δείκτη ,άρα και προστασία.

Τα αντηλιακά προϊόντα διακρίνονται σε τέσσερα επίπεδα δείκτη SPF:

χαμηλό (6 ως 10), Μέτριο (15 ως 25), Υψηλό (30 ως 50) και Πολύ Υψηλό (50+).

Η επιλογή του spf εξαρτάται από πολλούς παράγοντες , κυρίως από :

 Φωτότυπο δέρματο, τη Γεωγραφική περιοχή και κλιματολογικές συνθήκες (εμείς ζούμε στην Τρίτη περιοχή του κόσμου σε ηλιοφάνεια- μεσογειακό κλίμα ), την διάρκεια της έκθεσης στον ήλιο.Επίσης μετά από δερματολογικές θεραπείες που προκαλούν απολέπιση καθώς και άτομα που έχουν ήδη αλλοιώσεις στο δέρμα και  άτομα με πολλές ελιές στο δέρμα τους χρειάζονται υψηλότερη προστασία.

  Η αλήθεια όμως είναι οτι αντηλιακό για να προστατεύουν το δέρμα τους πρέπει να εφαρμόζουν όλοι, ακόμα και οι άνθρωποι με σκούρα δέρματα που δεν καίγονται εύκολα, αφού έχει αποδειχθεί ότι και αυτοί εμφανίζουν βλάβες από τον ήλιο και δερματικές κακοήθειες. Παλαιότερα προτείνονταν χαμηλότερους δείκτες σε άτομα με σκούρο δέρμα, αυτές οι διαφορετικές συστάσεις έχουν αμφισβητηθεί και πλέον η σύσταση είναι να υπάρχει μία προστασία τουλάχιστον SPF30 σε όλους τους φωτότυπους.

 Στα παιδιά από 6- 24 μηνών χρησιμοποιούμε αντιηλιακά μόνο με φυσικά φίλτρα. Για τις ηλικίες άνω των 24 μηνών  τα εξειδικευμένα παιδικά αντιηλιακά.

 Το ηλικιωμένο δέρμα έχει και αυτο ιδιαίτερες ανάγκες καθώς είναι πιο ξηρό και χρειάζεται  πιο ενυδατικές, λιπαρές υφές . Επίσης, σε ηλικιωμένα άτομα αυξάνεται η πιθανότητα εμφάνισης προκαρκινικών και καρκινικών βλαβών στο δέρμα. Συνεπώς, πέραν της συστηματικής ηλιοπροστασίας έχει σημασία και η περιοδική, τακτική εξέταση από δερματολόγο.

  Απλώνουμε το αντιηλιακό μας περίπου 30 λεπτά πριν από την έκθεσή μας στον ήλιο, ώστε να απορροφηθεί πλήρως από την επιδερμίδα μας και να εξασφαλίσουμε άριστη αντιηλιακή προστασία απο τη UVA & UVB ακτινοβολία.

 Το αντιηλιακό θα πρέπει να εφαρμόζεται ομοιόμορφα σε στεγνό δέρμα και σε αρκετή ποσότητα.Οι εταιρείες αξιολογούν το δείκτη προστασίας με 2 gr/cm2, δηλαδή για παράδειγμα για να καλύψουμε σωστά πρόσωπο, αυτιά και λαιμό χρειάζεται περίπου μια κουταλιά της σούπας. Συνήθως στην καθημερινή πρακτική εφαρμόζουμε το 1/4 αυτής της ποσότητας, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνουμε λιγότερη προστασία από την αναγραφόμενη στο σκεύασμα.

  Όσο βρισκόμαστε στον ήλιο, ανανεώνουμε το αντιηλιακό μας κάθε μισή με μία ώρα.Ξαναβάζουμε αντιηλιακό σε περίπτωση που βραχούμε, ιδρώσουμε, φορέσουμε ρούχα ή σκουπιστούμε με πετσέτα.

  Οι γυναίκες που χρησιμοποιούν το αντιηλιακό σαν βάση για make-up, δεν το ανανεώνουν κατά τη διάρκεια της ημέρας με αποτέλεσμα η πλήρης προστασία του αντιηλιακού να χάνεται μετά από 2 ώρες.

  Τα αντιηλιακά έχουν ημερομηνία λήξης, καθώς τα δραστικά συστατικά τους εξασθενούν στο πέρασμα του χρόνου και γίνονται λιγότερο αποτελεσματικά, προσφέροντας μικρότερη προστασία. Επιπλέον, μια συσκευασία που έχει μείνει ανοιγμένη για πολλούς μήνες είναι πιθανό να έχει μολυνθεί από μικρόβια.