Μουρουνέλαιο και ιχθυέλαια

Το μουρουνέλαιο παράγεται από το ήπαρ των λευκών ψαριών, όπως της μουρούνας ή άλλων συγγενικών ψαριών, όπως ο μπακαλιάρος, ο γάδος και ο ιππόγλωσσος. Είναι πλούσιο σε ω-3 λιπαρά οξέα και βιταμίνη D, ενώ περιέχει και βιταμίνη Α και βιταμίνη Ε.

mourounelaio-note

Ένα άρθρο που επιμελήθηκε η Έφη Κυριάκου, Φαρμακοποιός.

Το  ιχθυέλαιο παράγεται από τη σάρκα των λιπαρών ψαριών όπως του σολομού, της ρέγγας, του σκουμπριού, της σαρδέλας και της πέστροφας. Είναι ιδιαίτερα πλούσιο στα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα ΕΡΑ (εικοσιπεντανοϊκό οξύ) και DHA (δοκοσαεξανοϊκό οξύ).

 

ΔΡΑΣΕΙΣ Ω3 ΛΙΠΑΡΩΝ ΟΞΕΩΝ:

  • Μείωση των τριγλυκεριδίων.
  • Αυξάνουν την HDL «καλή» χοληστερόλη και βοηθά στην πρόληψη καρδιοπαθειών.
  • Μειώνουν τις πιθανότητες σχηματισμού θρόμβων.
  • Μειώνει την πιθανότητα πήξης του αίματος.
  • Μειώνουν την αρτηριακή πίεση.
  • Εμποδίζουν την εμφάνιση επικίνδυνων αρρυθμιών.
  • Μειώνουν την επαναστένωση σε ανθρώπους που έχουν υποβληθεί σε αγγειοπλαστική «μπαλονάκι»
  • Προσφέρουν γενικώς προστατευτική δράση στα εγκεφαλικά επεισόδια, τη στηθάγχη και την καρδιακή ανεπάρκεια.
  • Έχουν ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση.
  • Συμβάλουν στην καλή λειτουργία των αρθρώσεων.
  • Βελτιώνουν τα συμπτώματα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
  • Μπορεί να βοηθήσουν στη θεραπεία της οστεοπόρωσης, σε συνδυασμό με ασβέστιο.
  • Προλαμβάνουν τα προβλήματα όρασης.
  • Μειώνουν τον πόνο, τους πονοκεφάλους και τις κράμπες της περιόδου.
  • Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης συμβάλουν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου.
  • Βελτιώνουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.
  • Προστατεύουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ.
  • Μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης κατά 30%.
  • Παρέχουν προστασία από τον καρκίνο του παχέος εντέρου, του μαστού και του προστάτη.

 

ΤΡΟΦΕΣ ΠΛΟΥΣΙΕΣ ΣΕ Ω3:

  1. Λιναρόσπορος
  2. Καρύδια
  3. Φιστίκια Αιγίνης
  4. Σουσάμι
  5. Ταχίνι
  6. Σολομός
  7. Σκουμπρί
  8. Πέστροφα
  9. Σαρδέλες
  10. Ξιφίας
  11. Τόνος
  12. Πέρκα
  13. Γαρίδες
  14. Χταπόδι
  15. Μπακαλιάρος
  16. Κουνουπίδι
  17. Μπρόκολο
  18. Λάχανο
  19. Σπανάκι

 

Το μουρουνέλαιο εκτός από Ω3  περιέχει και μεγάλες ποσότητες από βιταμίνη A και βιταμίνη D

Η βιταμίνη D,  συμβάλλει  στη διατήρηση του ασβεστίου και του φωσφόρου στα σωστά επίπεδα στο αίμα, με αποτέλεσμα γερά οστά. Συμβάλλει επίσης στον έλεγχο της φυσιολογικής ανάπτυξης των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος. Η βιταμίνη D αποτρέπει τη ραχίτιδα στα παιδιά και την οστεομαλακία και την οστεοπόρωση στους ενήλικους. Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι το μουρουνέλαιο περιέχει μεγαλύτερες ποσότητες βιταμινών A και D από κάθε άλλο τρόφιμο, ανά μονάδα βάρους.

Η βιταμίνη Α χρησιμεύει ως αντιοξειδωτικό και συμβάλει στη βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος με αποτέλεσμα την  ελάττωση της συχνότητας των λοιμώξεων.Η βιταμίνη Α βοηθά στην διατήρηση της καλής κατάστασης του δέρματος.

Η βιταμίνη Ε είναι επίσης μία ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία, η οποία επίσης συμβάλλει στη διατήρηση των λειτουργιών του ανοσοποιητικού συστήματος.Είναι δομικό στοιχείο για τα οστά τα νύχια και τα δόντια, βοηθά στη καλή λειτουργία των μυών και του μεταβολισμού για παραγωγή ενέργειας.

 

ΠΟΙΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ ΩΦΕΛΟΥΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ;

Τα συμπληρώματα που περιέχουν τα Ω-3 λιπαρά απευθύνονται σε όλους μας!

Είναι ουσίες οι οποίες  πρέπει να περιέχονται στη διατροφή μας, γι’ αυτό και δεν υπάρχουν ηλικιακοί περιορισμοί στη λήψη ή συμπλήρωσή τους μέσω σκευασμάτων.

Τα παιδιά  αναπτύσσονται και εκτίθενται σε μικρόβια και  λοιμώξεις  γι’ αυτό έχουν ανάγκη από ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα κι έναν ισχυρό και υγιώς αναπτυσσόμενο σκελετό.

Οι ηλικιωμένοι  απο την άλλη πολύ συχνά έχουν ένα εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα και είναι ευάλωτοι σε πλήθος φλεγμονωδών και εκφυλιστικών παθήσεων, για τις οποίες το μουρουνέλαιο φαίνεται να αποτελεί το καλύτερο αντίδοτο.

 

ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ – ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

Τα συµπληρώµατα ιχυθελαίων είναι γενικά ασφαλή στις ποσότητες που περιέχονται σε ένα µέσο πολυβιταµινούχο συµπλήρωµα. Παρόλα αυτά, όταν οι ασθενείς λαμβάνουν υψηλά επίπεδα ιχθυελαίου, θα πρέπει να παρακολουθούνται στενά από ειδικό γιατρό, διότι τα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να αντικαταστήσουν τα Ωμέγα-6 λιπαρά οξέα των κυτταρικών μεμβρανών. Μπορεί επίσης να παρουσιαστεί αραίωση του αίματος και μείωση του χρόνου πήξης.

 Οι βιταµίνη Α και η βιταµίνη D µπορεί να είναι τοξικές σε υπερβολικές ποσότητες. Οι έγκυες που λαμβάνουν μουρουνέλαιο, δεν θα πρέπει ταυτόχρονα να λαμβάνουν περισσότερα από 2500 IU βιταμίνης Α ημερησίως, ενώ τα υπόλοιπα άτομα δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα 7500IU.Η κατανάλωση βιταμίνης D μέσω συμπληρωμάτων δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 10μg.

 

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ

Έλαιο Νυχτολούλουδου

Ένα συμπλήρωμα ιχθυελαίων μπορεί να χρησιμοποιηθεί ταυτοχρόνως με ένα συμπλήρωμα ελαίου νυχτολούλουδου, προκειμένου να επιτευχθεί μια ισορροπία ανάμεσα στις δύο οικογένειες λιπαρών οξέων (Ωμέγα-3 και Ωμέγα-6) που περιέχουν.

Ναυτία

Τα ιχθυέλαια ενδέχεται να προκαλέσουν περιστασιακά ναυτία όταν λαμβάνονται για πρώτη φορά. Αυτό το σύμπτωμα υποχωρεί σε σύντομο χρονικό διάστημα και μπορεί να μειωθεί αν τα ιχθυέλαια ληφθούν μαζί με κάποιο γεύμα.

Βαρφαρίνη

Οι υψηλές δοσολογίες ιχθυελαίων θα πρέπει να αποφεύγονται από άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτικά όπως η βαρφαρίνη και η ηπαρίνη.

Ασπιρίνη (µακροχρόνια χρήση), αντιπηκτικά και διπυριδαµόλη: Είναι δυνατό να αυξήσουν τον κίνδυνο αιµορραγίας. Η χρήση τους πρέπει να επιβλέπεται.

Βιταµίνη Ε: Τα ιχθυέλαια αυξάνουν την απαίτηση σε βιταµίνη Ε .Τα περισσότερα συµπληρώµατα ιχθυελαίων εµπλουτίζονται µε τα απαιτούµενα πρόσθετα ποσά βιταµίνης Ε.

Ginko biloba, Ginseng: Είναι πιθανό να παρατηρηθεί αύξηση της αιµορραγικής τάσης (δεν έχει παρατηρηθεί µέχρι στιγµής).

 

   

   Κατηγορία: Άρθρα Φαρμακοποιών, Υγεία